Hotel and Suites Bukowy Park Polanica-Zdrój
Menu

Procedury Ochrony Dzieci

21
Nov 2024
22
Nov 2024
  1. Home page
  2. Hotel
  3. About us
  4. Procedury Ochrony Dzieci

 

 

PROCEDURA OCHRONY DZIECI

W HOTELU BUKOWY PARK****Medical SPA

i w Apartamentach Bukowy Park

 

Mając na uwadze zapewnienie poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, przyjmuje się niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Hotelu Bukowy Park dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

 

§1

Definicje

  1. Hotel Bukowy Park****Medical SPA– Andrzej Kamiński, ul  . Parkowa 11,13, 57-320 Polanica Zdrój, NIP 7541623503
  2. Dziecko – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia ani nie uzyskała w inny sposób pełnoletniości (w tym poprzez zawarcie związku małżeńskiego);
  3. Gość – osoba dorosła korzystająca z usług Hotelu;
  4. Obca osoba dorosła – to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  5. IOD – Inspektor Ochrony Danych w Hotelu;
  6. Procedura – niniejszy dokument;
  7. Rozporządzenie lub RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
  8. Ustawa – ustawa z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. 2023.1304 z późn. zm.)
  9. Krzywdzenie dziecka na potrzeby niniejszego dokumentu oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
  10. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kk). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie, będą przestępstwa przeciwko wolności (art. 189 kk, art. 189a kk oraz art. 191a kk),  przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk), a także przestępstwa dotyczące naruszenia nietykalności cielesnej (art. 217 kk).

 

 

 

  1. Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi, którego należy sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, jest każda osoba przyjęta do wykonywania tego typu obowiązków, w tym osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby.

 

§2

  1. Niniejsza Procedura określa:
    1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem Hotelu a Dzieckiem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Dzieci;
    2. zasady i procedury identyfikacji Dziecka przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym Hotelu;
    3. zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Dziecka znajdującego się na terenie Hotelu lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone;
    4. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Dziecka oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
    5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
  2. Wszelkie zasady wyrażone w niniejszym dokumencie zostały ustalone zgodnie z obowiązującym prawem, w tym w szczególności z Ustawą.
  3. Procedura wprowadza standardy, o jakich mowa w art. 22c ust. 3 pkt. 2 Ustawy.
  4. Procedura musi być stosowana przez wszystkich pracowników Hotelu, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników, którzy zajmują się obsługą Gości.

 

§3

Polityka informacyjna

 

  1. Każdy pracownik dokonujący zameldowania lub obsługi Gościa w Hotelu, ma obowiązek poinformować Gościa o przesłankach zbierania informacji o Dziecku oraz o tym, jak ważne w skali bezpieczeństwa Dzieci jest podejmowanie działań mających na celu ich ochronę.
  2. Mając powyższe na uwadze, wskazuje się, że:
    1. przepisy prawa wprowadzają obowiązek określenia zasad i przygotowania procedur identyfikacji Dzieci przebywających w obiektach hotelowych. Tym samym wprowadzają jako standard działania obiektów hotelowych – weryfikowanie danych osobowych Dziecka oraz jego pokrewieństwa z Gościem,
    2. wprowadzenie zasad identyfikacji Dzieci służy zapobieganiu krzywdzeniu Dzieci.
  3. W Hotelu umieszcza się w widocznym miejscu – najlepiej przy recepcji lub w bliskiej odległości od niej – widoczną tabliczkę informującą o tym, że Hotel dba o bezpieczeństwo dzieci i stosuje procedury ochrony Dzieci przed skrzywdzeniem.

 

 

 

  1. Hotel zamieszcza informację o wprowadzeniu standardów także na swoich stronach internetowych oraz na witrynach do rezerwacji pokoi w Hotelu.

 

 

§4

Zasady bezpiecznych relacji personelu Hotelu z dziećmi

 

  1. Pracownicy Hotelu są zobowiązani dołożyć należytej staranności, aby zapewnić bezpieczeństwo Dziecku.
  2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie.
  3. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z Dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.

 

§5

Identyfikacja Dziecka

 

  1. Pracownicy Hotelu podejmują wszelkie możliwe kroki zmierzające do identyfikowania Dziecka i jego relacji z Gościem, z którym przebywa w Hotelu. Pracownicy winni także dokonywać wyjaśnień i informować Gościa o przesłankach zbierania takich informacji.
  2. Identyfikacja Dziecka i jego pokrewieństwa z Gościem winna być określana przez pracownika Recepcji poprzez:
    1. poproszenie o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości Dziecka lub dokumentu wskazującego na pokrewieństwo, np. aktu urodzenia Dziecka, legitymacji szkolnej, paszportu,
    2. zadawanie dodatkowych pytań przy meldunku Gościa w Hotelu – jeśli to wskazane, a podane dotąd informacje budzą wątpliwości pracowników Hotelu.
  1. W przypadku braku zbieżności nazwisk Gościa i Dziecka – dodatkowo prosi się Gościa o przedstawienie dokumentu, który poświadczy pokrewieństwo między Gościem a Dzieckiem, takich jak akt urodzenia Dziecka, dokument o zmianie nazwiska rodzica itp.
  2. W przypadku, gdy Gość nie jest rodzicem/ prawnym opiekunem Dziecka, prosi się Gościa o przedstawienie:
    1. orzeczenia sądu o opiece nad Dzieckiem,
    2. zgody podpisanej przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica/opiekuna i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic/opiekun powierzył opiekę nad dzieckiem lub zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.

 

 

 

  1. W przypadku braku podania lub odmowy podania ww. danych i okazania dokumentów, pracownik Recepcji jest uprawniony o poproszenie Gościa o podanie numeru telefonu do rodzica lub opiekuna prawnego Dziecka, celem skontaktowania się z nimi i potwierdzenia informacji uzyskanych od Gościa. Jednocześnie należy poinformować rozmówcę o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu Dziecka i

 

 

 

  1.  przekazać mu informację o danych administratora danych i miejscu, gdzie może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną.
  2. W razie odmowy współpracy pracownik Recepcji jest zobowiązany do poinformowania przełożonego/ Dyrektora Hotelu o zaistniałej sytuacji. Przed podjęciem dialogu z Dzieckiem, Dyrektor podejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu pozyskania niezbędnych do identyfikacji dokumentów.
  3. Bezpośredni przełożony/ Dyrektor Hotelu mogą także zwrócić się do Dziecka z pytaniami o jego pokrewieństwo z Gościem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowało to dyskomfortu u Dziecka.
  4. Przełożony/Dyrektor Hotelu w razie dalszych wątpliwości zawiadamia Policję, a osoba dorosła, jak i dziecko do czasu przyjazdu Policji powinni pozostać pod obserwacją personelu Hotelu.

§6

Rodzaj danych osobowych Dziecka zbieranych podczas identyfikacji

 

  1. Podczas identyfikacji Dziecka, dochodzi do przetwarzania danych osobowych dziecka w zakresie informacji zawartych w okazanych dokumentach oraz przekazanych przez Gościa lub rozmówcy telefonicznego.
  2. Pracownik może zapisywać i przechowywać następujące dane osobowe Dziecka:

a. Imię i nazwisko,

  1. wiek lub data urodzenia,
  2. numer PESEL,
  3. miejsce zamieszkania,
  4. dane rodziców/opiekunów prawnych,
  5. pokrewieństwo z Gościem.
  1. Dane osobowe Dziecka będą zapisywane w systemie meldunkowym.
  2. W przypadku, gdy Dziecko wykazuje oznaki niepełnosprawności lub specjalnych potrzeb – informacja o Dziecku może zawierać także taką informację.
  3. Przetwarzanie danych Dziecka nie powinno wykraczać poza wyżej wskazane dane identyfikacyjne, jeśli dochodzi do przetwarzania wyłącznie w celu identyfikacji i zapewnienia bezpieczeństwa Dziecka.

 

 

§7

Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka

 

  1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w Hotelu jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
  2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. dziecko ujawniło wobec pracownika fakt krzywdzenia,
    2. pracownik zaobserwował krzywdzenie,
    3. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,
    4. z pokoju hotelowego dochodzą niepokojące odgłosy krzywdzenia/możliwości krzywdzenia lub wykorzystywania dziecka,
    5. Zaobserwowano niepokojące zachowania osoby dorosłej w stosunku do dziecka (także z wykorzystaniem CCTV).
  3. W tej sytuacji, należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z Hotelu.
  4. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
  5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika Hotelu do czasu przyjazdu policji.
  6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
  7. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  8. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

 

§8

Przekazanie danych Policji

 

W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych osobowych Gości i Dzieci stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych służbom państwowym.

 

 

 

 

§9

Przygotowanie pracowników Obiektu do stosowania procedury

 

  1. Dyrektor Hotelu jest zobowiązany przeszkolić pracowników Hotelu w zakresie stosowania Procedury w szczególności w zakresie:
    1. konieczności reagowania i zgłaszania bez zbędnej zwłoki przełożonemu sytuacji nietypowych lub podejrzanych, w których istnieje podejrzenie krzywdzenia dziecka
    2. sposobu komunikacji z Dzieckiem i zachowań zabronionych
  2. Szkolenia, o których mowa powyżej, są przeprowadzane cyklicznie nie rzadziej niż raz na kwartał.

 

 

  1. Co najmniej raz na dwa lata Hotel będzie dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie udokumentowane.

§10

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi

 

  1. Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.
  2. Każdą osobę zatrudnianą przez Hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. 
  3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom.

§11

Postanowienia końcowe

 

Dostęp do procedury możliwy jest w Hotelu lub na stronie internetowej Hotelu : www.bukowypark.pl

 

 

Załączniki:

- Załącznik nr 1 – Klauzula informacyjna dla rodziców

- Załącznik nr 1 – Oświadczenie rodzica

 

 

Newsletter

In order to provide services at the highest level, the Service uses cookies stored in the browser's memory. Detailed information about the purpose of their use, including processing of user activity data and advertising personalization, as well as the possibility to change cookie settings, can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you consent to the use of technologies such as cookies and to the processing by Kamiński Andrzej, Parkowa 11/13, 57-320, Polanica-Zdrój, of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie identifiers, for analytical and marketing purposes (including automated ad targeting, measuring their effectiveness, and processing user data for analytical purposes). You can change cookie settings and detailed consent preferences in the settings.

Manage privacy settings
Essential cookies

Cookies necessary for the operation of services available on the website, enabling browsing offers or making reservations, supporting security mechanisms, including user authentication and abuse detection. These files are required for the proper functioning of the website. They do not require your consent.

Analytical cookies

Cookies allowing the collection of information about the user's use of the website in order to optimize its functioning and adapt it to user expectations. By consenting to these cookies, you agree to the processing of data regarding your activity on the site for analytical purposes.

Marketing cookies

Cookies enabling the display of marketing content tailored to the user's preferences and directing marketing offers to them corresponding to their interests, including information about user activity, products, and services of the site administrator and third parties. Consent to these cookies means that your data may be used for advertising personalization and analysis of the effectiveness of our advertising campaigns.

Your preferences have not yet been saved